Jag loggar in på Mina sidor hos Bliwa försäkringar. Min inkomstförsäkring som jag tecknade då jag blev vd på SL Kundtjänst handläggs av dem. Där ska jag nu alltså ansöka om ersättning från min försäkring i Bliwa.
Jag uppmanas välja vilken typ av händelse som inträffat och därefter svara på frågorna. I slutet av formuläret kan jag bifoga handlingar som Bliwa kan behöva för att bedöma din rätt till ersättning.
Min skadeanmälan kan komma att registreras i försäkringsbranschens gemensamma skadeanmälningsregister, GSR. Jag börjar med att gå in på deras sidor om vilken händelse jag vill anmäla; Arbetslöshet.
Jag får fylla i Mina kontaktuppgifter och uppgift om när blev du arbetslös, senaste lön före skatt, anställning, typ av anställning och senaste löneförändring. Man undrar också om jag varit medlem i mitt fackförbund mindre än 12 månader.
I formuläret ska jag också ange om jag får någon annan typ av ersättning på grund av arbetslöshet till exempel TRR, Trygghetsfonden eller liknande? I webbformuläret ska jag därefter ange hur jag vill ha ersättningen utbetald?
Avslutningsvis vill de att jag ska bifoga Arbetsgivarintyg, beslut om arbetslöshetsersättning, beslut om aktivitetsstöd från Försäkringskassan (i förekommande fall) samt beslut om ersättning från Trygghetsavtal (om du har ett sådant).
Dokumenten som efterfrågas måste jag invänta respektive ansvarig enhets handläggning. Men i avvakta på det så skickar jag inte ansökan genom att kryssa för att jag försäkrar att ovanstående uppgifter är fullständiga och sanningsenliga och att jag förbinder mig att meddela Bliwa om förhållandena ändras.
Den 4 april återkopplar Bliwa via mejl: Vi har tagit emot din ansökan om ersättning via Bliwas webbplats. Vi kommer att skicka ett brev till dig så snart vi har handlagt ditt ärende. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Nu är det alltså bara att vänta.