”Du har plats 109 i kön”. Jag har en timme till dess jag ska åka ut till Djurönöset för att njuta av julbord, show och inte minst ett SPA-bad. Dessförinnan ska jag bara ringa till Arbetsförmedlingen för mitt inplanerade uppföljningssamtal. När signalerna går fram och jag tryckt mig igenom menyn för att komma rätt möts jag av köbeskedet.

Detta är mitt tredje uppföljningssamtal och, som jag hoppas, mitt sista. Glädjen jag kände över det, gör att jag tappar engagemanget när jag hör väntetiden. Men inte ska jag väl låta mig nedslås, inte jag, inte nu. Jag ställer telefonen på högtalarfunktionen och börjar istället packa. När jag är klar med det dryga 10 minuter senare är jag på plats 54 i kön.
Jag sätter mig ner och tar fram datorn för att istället skriva detta blogginlägg. Jag vill ju även i denna blogg hinna berätta att jag nu är på väg in i en ny karriär. Igår skrev jag på ett anställningsavtal. Idag har den rekryterande chefen berättat för mina kommande arbetskamrater att jag börjar den 16 december.
Det ska bli så skönt att börja lära känna en ny arbetsgrupp och ännu skönare att jag kommer kunna använda mycket av mina tidigare erfarenheter för att förbereda gruppen på de kommande förändringarna i och med digitaliseringen som alla som arbetar med Kundtjänst står inför och denna grupp speciellt.
Redan nu pågår där ett förändringsarbete som ska leda till en ökad enhetlighet i svarsmottagandet och ärendehanteringen och för att leva upp till önskemålet från politiker och ledning är att vi ska stå beredda inför en kommande ökning av efterfrågan från medborgarna.
Givet de ordval som jag använder kan du säkert redan räkna ut att det är en kommunal kundtjänst som kommer bli mitt nästa uppdrag. Jag har fått jobb på trafikkontoret inom Stockholms stad. Under året har man slagit ihop en grupp och lagt denna under Kommunikationsavdelningen.
Jag kommer ersätta den nuvarande chefen under ett knappt år inför de förändringar som den nya organisationen kommer arbeta fram att gälla successivt fram emot nästa årsskifte. Jag ser så mycket fram emot att vara länken mellan projektet och de som arbetar på kundtjänsten.
Mina första veckor hoppas jag kunna få ägna all min tid åt att lära känna organisationen och framför allt dess medarbetare. Vad de tycker fungerar bra och vad som kan bli bättre. Vad som är roligt och vad som är mindre roligt. Men framför allt hoppas jag kunna få lära känna dem som personer och vilka drivkrafter de har för att göra en bra tjänst bättre.
Nästa vecka kommer jag ha min första träff med dem då jag deltar på deras arbetsplatsträff. Sedan kommer jag förbereda mig genom att ladda batterierna med en kryssning till Åland och ännu mer SPA-bad. Det kommer inte göras några fler jobbansökningar i år i alla fall.
Jag kommer inte sakna dessa ansträngningar även om det är spännande och utvecklande. Under året har jag hittat och sökt många spännande jobb och min erfarenhet är att det finns många av dem att söka. Men min erfarenhet är också att det är många som söker de jobb som jag är intresserad av.
Efter 40 minuter i telefonkön blir jag framkopplad till handläggare Åsa på Arbetsförmedlingen. Efter att jag loggat in mig i Mobilbanksappen börjar Åsa läsa igenom mina tidigare samtal med dem och den plan vi haft. Men efter någon minut så väljer jag att avbryta henne med beskedet om att det kanske inte behövs.
Hon verkar uppriktigt glad över mitt besked och efter att ha berättat om jobbet så berättar hon att hon kommer skriva av mig från Arbetsförmedlingen från den 16 december om jag inte har hört av mig dessförinnan. Det innebär, säger hon, att jag har A-kassa fram till den 15 december.
43 minuter från det att jag ringt upp dem så lägger jag på luren och det känns bra att avsluta detta inlägg i en positiv ton och efter att jag nu publicerat inlägget skyndar jag mig iväg till bussen. Jag kommer ha en härlig helg, det är jag säker på. Jag hoppas att du kommer ha detsamma.
