Eget företag på Älvsjömässan

Hur blir det om 80 år med den fastighet du vill köpa i Falsterbo? SE-bankens hållbarhetsstrateg sätter fingret på hur viktig hållbarhet är för framtida affärer. Kommer fastigheten då ligga över eller under vattenytan? Kommer banken ge mig lån för att köpa en fastighet vid havet. Ett köp som kanske inte är den smartaste affären, på sikt sett.

Sommaren 2010 hade jag avvecklat mig från SL, Storstockholms Lokaltrafik. Jag hade slutat på företaget jag arbetat för i 34 år. Ett företag som ”fostrat mig” i olika roller, inte minst som chef och ledare. Ett företag där jag haft ett 10-tal olika befattningar bland annat som controller men också som planeringschef, marknadschef, kundtjänstchef och vd.

När jag slutat på SL skulle jag uppdatera mina kunskaper i marknadskommunikation men också starta ett eget företag där jag, som konsult, skulle erbjuda min kunskap till tidigare kollegor och/eller nya bekantskaper. För att lära mig ”driva eget” besökte jag mässan Eget företag, en mässa som myllrade av besökare och utställare.

I förra veckan pågick återigen mässan Eget företag i Älvsjö. Jag var anmäld på fem av de 100 olika seminarier som erbjöds besökarna under mässan. Lagom till lunch har jag tagit mig till Älvsjö. Jag är förvånad över att antalet utställare är betydligt färre än de var när jag för nio år sedan, senast deltog.

Första seminariet jag deltar på heter: Hur man filmar med mobilen. När nu 80% av all trafik på webben är rörlig media och YouTube är den andra största sökmotorn, är det viktigt att använda film i sociala medier för att synas. Enligt föreläsaren boostar en video click-rate med 200-300%. Bara det att ha en video på hemsidan ökar konverteringsgraden 80-90%.

Föreläsaren kan berätta att enligt Youtubes egna statistik ökar mobilt videotittande med 100% per år. Och mobiltelefonen är numera ett bra verktyg i skapande av rörlig media. Under seminariet får vi en inblick i hur, var och när man kan och bör använda video. Föreläsaren bjuder in till workshop i slutet av månaden för att lära mer. Jag anmäler mig självklart.

Nästa seminarium går under rubriken: Lär dig bygga en hemsida som proffsen. Målgruppen är företagare vars budget inte tillåter att jag anlitar en reklam-/webbyrå för att skapa min hemsida. Föredragande delar med sig av sina tips och hemligheter för hur man bygger en hemsida som är mer än ett visitkort. En hemsida som ger fler affärer.

Efter seminariet sitter jag kvar för att planera hur jag ska disponera resten av eftermiddagen med avsikt att både hinna mingla med utställare och delta på det seminarium med SE-banken som jag anmält mig till. En kvinna dyker på mig och vill ha min hjälp att förbereda sig för att skapa en ny hemsida. Det kändes bra att kunna ge hjälp.

SE-banken håller alltså det seminariet som jag bokat mig på som sista pass under dagen. Seminariet har titeln ”Gör bättre och mer business”. Enligt programmet ska deras hållbarhetsstrateg på SEB, Karl-Oskar Olming, ge råd och tips på hur vi kan arbeta med hållbarhet i företaget och på vilket sätt det kan hjälpa oss över tid.

När han presenterar sig som hållbarhetsstrateg får Karl-Oskar frågan om detta är seminarium som har fokus på att skapa mer business. Den som frågar har nog inte förstått vikten av att integrera hållbarhet i sin affärsmodeller. Det vill säga för många har det blivit avgörande för att vara valbar på marknaden.

Ju mer Karl-Oskar berättar om SEB desto mer förvånad och även positivt överraskad blir jag. Han låter påskina att banken ligger på företag att arbeta med klimatfrågor och hållbarhet genom att använda utlåningsverktyget som drivkraft. Karl-Oskar menar att de företag som inte har fokuset på detta inte kommer vara aktuella för att få lån. Bra tanke.

När Naturskyddsföreningen i Stockholms län tillsammans med Samfundet S:t Erik i måndags ordnade ett seminarium om hur klimatförändringarna påverkar Stockholm får jag samma tanke igen. Mina funderingar efter Karl-Oskars seminarium stärks då man också tänker att försäkringsbolag inte kommer försäkra fastigheter vars läge innebär risk för vattenskador. Om vi får banker och försäkringsbolag att berätta att de inte ger lån eller tecknar försäkringar som en konsekvens av klimatförändringarna kommer det sannolikt få fler att förstå att vi faktiskt har ett klimatnödläge att hantera.

Seminariet om klimatförändringarna spelades in och för dig som vill ta del av de insikter vi andra fick under eftermiddagen kan genom länkarna nedan ta del av inspelningarna i två delar. Del 1 med föredragning av inbjudna experter och del 2 med samtal mellan experter och politiska företrädare. Jag hoppas du ser dem och jag undrar hur du ser på frågorna?