Många sökanden per tjänst

Återigen tack för din ansökan till tjänsten som Avdelningschef. Vi som sitter i rekryteringsteamet är i färd med att gå igenom och granska ansökningarna till tjänsten. Det är totalt 109 sökanden, varav ett stort antal kan matcha kravprofilen, av ansökningshandlingarna att döma. Med detta ber vi att få återkomma och ha överseende med att det kan ta ett tag innan vi kan ge besked.”

Under förra fredagen fick jag återkoppling på en tjänst jag sökt 10 dagar dessförinnan. Jag påverkas positivt av att få veta att vi är många som söker. Dels (som i detta fall) där jag får förståelse för att handläggningen tar tid, dels känns det också som att om jag inte får just detta jobb så beror det på själva mängden sökanden.

I veckan får jag också två nejtack-mejl och jag hittar (bara) en tjänst (som Kommunikationschef) att söka. De söker någon som leder och utvecklar strategier, mål och riktlinjer för den externa och interna kommunikationen, någon som styr kommunikationsinsatser samt leder, motiverar och entusiasmerar medarbetarna.

Kommunikationsavdelningen har 55 medarbetare fördelade på två olika orter. Det är alltså en stor avdelning, en större sådan än jag tidigare haft ansvar för. Men ämnesområdet är brett och verksamheten är medialt intressant vilket betyder att man kommer säkert ofta ha mycket pressaktiviteter.

Dagen idag har varit mer intensiv är brukligt. Den inleddes med en webbsändning från Röda korset om klimatförändringarnas mänskliga kostnad och som förde en diskussion om hur många fler som kommer behöva humanitär hjälp 2030 och 2050 till följd av klimatförändringarna.

Eftersom dagen är avslutsdag på Global Week for Future, med samling av fredagsstrejkande ungdomar tillsammans med stödjande vuxna i Kungsträdgården, tycker jag webbsändningen är ett bra sätt att starta fredagen. Jag hittar en ny funktion på Facebook och bjuder in mina vänner att delta i detta ”videopartyt”. Uppemot ett 30-tal anslöt sig vilket får anses vara fantastiskt.

Sedan länge har jag varit anmäld till ett seminarium hos TRR kl 13:00 just denna dag. Seminariet ska ge tips för att bygga ett starkt chefsvarumärke. Det är Pia Lanneberg som är föreläsare. Pia är certifierad affärscoach och en av Sveriges ledande experter på den mänskliga aspekten på varumärkesbyggandet. Även om ämnet intresserar längtar jag ned till Kungsträdgården. Seminariet börjar dessutom senare än utsatt tid på grund av teknikstrul med webbsändningen.

En kvart efter utsatt tid drar vi igång. Pia rekommenderar bland annat deltagarna att göra en 360-analys och be sin omgivning att också göra en bedömning och utifrån det gap som uppstår mellan hur jag uppfattar mig själv och hur jag uppfattas av omvärlden ska jag göra en handlingsplan för hur jag kan stärka eller ändra mitt personliga varumärke.

Eftersom jag nu har en helt nygjort 360-analys från IHM-seminariet om EQ i förra veckan har jag faktiskt ett bra underlag som också kan användas som en del i mitt jobbsökande.

Jag får också en del tankar kring hur jag kan göra mitt personliga ansökningsbrev mer intresseväckande. Jag tänker ägna en dela veckan som kommer för att utveckla dessa tankar inför mina kommande brev. När seminariet avslutas lägger jag mina nedskrivna funderingar till ändringar i väskan och söker mig ner till Kungsträdgården. Redan då jag kommer fram är det fullt framför scenen.

Samtidigt kommer det hela tiden allt fler med tåget från Medborgarplatsen. Polisen har förberett sig för 10 000 deltagare i marschen som arrangerats av Fridays for Future. När jag kommer till Kungsträdgården säger arrangörerna att det kommit mellan 30-40000 till avmarschen från Medis.

När jag nu läser medierapporteringen är antalet deltagare uppe i mellan 50-60 000. Det är fantastiskt att det blev ett så stort deltagande även om jag egentligen tycker att fler borde visa sitt engagemang för att få de folkvalda att inte bara känna detsamma utan också faktiskt ta de beslut om behövs.

Pia Lanneberg säger att vi måste inse och förmedla det vi verkligen bryr oss om. Varför vi vill göra det vi vill göra, vi måste också förmedla hur vi ska göra det innan vi kommer fram till vad vi ska göra. Det jag brinner för så är hållbarhet och digitaliseringens effekter på samhället. Jag får i veckan också fundera på hur jag ska få fram detta mitt ansökningsbrev.

xanda.se