Anmälan till Bliwa

Redan den 4 april återkommer Bliwa till mig angående min anmälan från två dagar tidigare. Ett snabbt svar kan tyckas, men kanske inte så konstigt då svaret var att de ”behöver fler uppgifter”. De vill ha ett beslut från a-kassan, de vill ha specifikation på gjort utbetalning samt beslut från trygghetsrådet. Det var bara för mig att vänta in övriga beslut och nu har jag alla dokumenten (tror jag).

Veckans fluktare är färre…

Jag loggar in på Bliwas hemsida och går till mina ärenden där jag ska ladda upp dokumenten. Jag ser där att jag också ska skicka in arbetsgivarintyget. Intyget har jag inte fått hemsänt då det skickats elektroniskt direkt till a-kassan. Via en hemsida som heter arbetsgivarintyg.nu lyckas jag ändå plocka fram det. Det går inte att skriva ut, men jag lyckas PDF:a sidan. Dags att ladda upp dokumenten hos Bliwa. Det är knepigare än jag tror.

Jag försöker ladda varje intyg för sig. Det verkar inte vara rätt. Jag ser att jag kan ladda upp alla samtidigt om jag lägger dem i en och samma mapp. Redan på första försöket får jag bekräftelsen: ”Tack! Dina dokument blir tillgängliga i våra system inom 3 arbetsdagar. Därefter registrerar vi dem. Det kan ta upp till 10 arbetsdagar innan handläggningen av ditt ärende är klara under förutsättning att vi har fått in de dokument vi behöver från dig).”

Min första utbetalning kommer jag enligt deras hemsida att få 10 arbetsdagar efter att de har fått in alla dina dokument. För att få fortsatt ersättning ska jag därefter löpande skicka in de utbetalningsspecifikationer jag får från a-kassan . Ersättningen kommer därefter betalas ut inom 7 arbetsdagar. Jag lägger in i min kalender att jag nästföljande måndag ska kolla upp det.

I veckan har jag kunnat bocka av flera aktiviteter i min handlingsplan. Dels har jag skrivit utkast till betyg som jag ska skicka till min förra arbetsgivare. Jag har letat fram (och dammat av) mina gamla betyg och intyg. Jag tog fram mina gymnasiebetyg och högskolemeriter som skärmdumpar från Antagningen.se. Intyg som saknades grävde jag fram ur mitt mitt hemarkiv.

Jag har också gått igenom AF:s instruktion för hur man fyller i aktivitetsrapporten. Egentligen ligger det uppdraget längre fram i handlingsplanen, men tanken var väl att jag ska få informationen innan min första aktivitetsrapport ska in. Och nu ska den det. Senast i mitten av månaden ska föregående månad redovisas. Rapporten ska ligga som underlag för utbetalning av arbetslöshetsförsäkringen. Glömmer jag någon aktivitet så kommer jag inte att kunna komplettera rapporten.

I veckan deltog jag även på möte med FB-/LI-gruppen AddAge. Vi är 13 stycken som träffas klockan 14:00 på torsdagen på ett fik vid Kungsbron. Jag har tagit mig tiden att promenera in till stan och anländer några minuter före mötesstart. Vi inleder var och en med en kort presentation av oss själva. Vi får 30 sekunder var att berätta vem vi är och vad vi söker.

Deltagarna är en blandning av arbetssökanden (var av en precis fått nytt jobb, grattis!) egna företagare och rekryterare. En av deltagarna är karriärcoach och hen har erbjudit sig att gå igenom LinkedIn med oss. Redan första tipset är en nyhet för mig. Tänk att man aldrig blir för gammal för att lära sig nyheter. Hon lär ut hur vi kan hitta alla som är i närheten av oss och bjuda in dessa till sitt nätverk. Så enkelt har vi nu alla fått 12 nya kontakter:-)

Nätverket AddAge startades för två år sedan i syfte att erfarna arbetssökande över 40 år skulle hitta gemenskap och få rådgivning, jobbtips och coachning. Antalet deltagare i nätverket är nu över 2.700 medlemmar på LinkedIn och Facebook. De ordnar månadsvis träffar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. På träffarna nätverkar och presenteras deltagarna, de visar arbetsmål och får/ger hjälp att stärka sitt jobbsökande.

AddAge erbjuder nu också en ny smart matchningstjänst kallad AddAge Match för rekrytering och interimsuppdrag. Över 1.500 erfarna kandidater har i detta nu lagt in sina önskemål i tjänsten. Vi som jobbsökanden uppmanades om att registrera våra önskemål för matchning, och arbetsgivarna tipsades om den kostnadsfria matchning för tillsättning av rekrytering eller interim.

Jag avslutade veckan med att idag dels söka ett jobb till dels ta emot tips på ett jobb som inte jag sett men som en tidigare arbetskamrat sett som hen tycker skulle passa mig, och visst skulle det gör det. Det är ett arbete som chef på ett företag där en tidigare kollega arbetar. Jag börjar med att mejla kollegan och fråga hur det är att arbeta på företaget.

Arbetet jag söker är ett arbete där jag genom intressentkontakter ska tillsammans med företagsledning och affärsutveckling driva förändring och bereda väg för befintliga och nya affärer på den nordiska marknaden. Jobbet rapporterar till kommunikationschefen och ska utföra uppdraget tillsammans med ett specialistteam på fem personer.

Det är inte ett kommunikationschefsjobb men det är inom ett område som jag är väl bekant med. De söker en med den erfarenhet som jag har liksom någon med den bakgrund och utbildning som jag har skaffat mig. Ansökan sände jag in först strax efter klockan 11 så vi får väl se om det påverkar om jag går vidare i rekryteringen.

Igår fick jag också det samtal som jag väntat på i en månad. telefonen ringer och det är från ett nummer som jag inte känner sedan tidigare. Jag går ut i hallen för att få en lugn omgivning och svarar. Den som ringer mig är en rekryterare som berättar att hen ska tillsätta ett jobb till viket jag fått rekommendation.

Det visar sig vara det som jag sände mitt CV till förra fredagen. Det är ett arbete som en tidigare kollega rekommenderat mig till. Vi bokar in intervjun kommande vecka och jag inser att jag måste boka om mitt möte med TRR-rådgivaren som är på samma tid. Men vad gör det. Även rådgivaren ger mig rätt och hittar ny tid. Håll tummarna över helgen.